torstai 22. kesäkuuta 2017

Rataharjoituksia Piatilla


Moi!

(onpas tylsä otsikko)
Huhtikuun lopussa päästiin taas hyppäämään ja menin taas vakkariesteratsullani Piatilla, jota olin viikko sitten toivonut tälle tunnille. Ennen tätä tuntia hyppäsin viimeksi Rauhalahdessa myöskin Piatilla - noin kuukausi ennen tätä tuntia. Ihan hyvillä fiiliksillä kiipesin siis taas satulaan (tai ehkä olisi parempi sanoa että nousin satulaan?), vaikka kaverit kertoivatkin Piatin kiellelleen esteille viimeaikoina.

Kaikki kuvat (C) Eevi Manninen

Alkuverryteltiin ravissa molempiin suuntiin. Piat oli innokas ja ravasi itse eteenpäin hyvällä temmolla vauhtiin sen enempää puuttumatta. Tein muutamia pysäytyksiä ja ympyröitä verryttelyn aikana. Pysäytyksissä Piat tuntui melko vahvalta edestä ja pidätteet saivatkin olla melko vahvoja alkutunnista. Takaisin liikkeellelähtö ei sitävastoin vaatinut paljoa muuta kuin pohkeenpuristuksen. Ympyröillä Piat oli melko jäykkä, enkä saanut alkuverryttelyn aikana Piatia kovinkaan paljoa taipumaan. No, hyppäämäänhän sitä tultiin eikä ympyröitä vääntelemään!



Hyppääminen aloitettiin R-pitkällä sivulla olevalla ristikolla. Piatia sai pyytää laukassa hieman eteenpäin, mutta se oli helppo korjata. Koitin kiinnittää huomiota reitteihin ja kääntää C-päädystä vasta tarpeeksi myöhässä, jotta saataisiin suora linja keskelle ristikkoa. Silti ei taidettu kertaakaan päästä keskelle, vaan ajauduttiin enemmän tai vähemmän ulkolaitaan vasemmalle. En tiedä johtuiko se kaikesta huolimatta huonosta ohjaamisesta, vai onko Piatilla vain tapana ajatua huomaamatta esteiden ulkolaitaan. Päästiin kuitenkin kaikilla kerroilla ristikoista yli hyvillä hypyillä, eikä sentään oltu ihan kiinni estetolpissa!




Ristikon jälkeen hypättiin kerran kaarevalla tiellä yksi punainen pysty. Kaareva tie olisi voinut olla meillä parempi ja laukka sujuvampi, mutta selvittiin siitäkin.


Seuraavaksi siirryttiin hyppäämään rataa kahdesti. Rata alkoi M-kulman lähellä olevasta keltaisesta pystystä oikeassa kierroksessa. Keltaiselta pystyltä jatkettiin vasemmalle kohti uraa ja seuraavan lyhyen sivun jälkeen hypättiin B-kulmasta sininen okseri. Okserin jälkeen tultiin linjalla oleva pysty lähellä H-kulmaa. Tästä jatkettiin R-kirjaimessa olevalle okserille, josta jatkettiin L-päädystä punaiselle pystylle, siitä kaarevalla linjalla keltaiselle pystylle (josta rata alkoi) jonka jälkeen vielä viimeisenä C-päädystä suora linja. Huhhuh, olipas selitys! 


Tultiin sama rata kahdesti, enkä viitsi tässä nyt jokaista lähestymistä erikseen käsitellä. Ylipäätänsä radat sujuivat ihan hyvin ja muistin estejärjestyksenkin! Laukat vaihtuivat aina hyvin laukanvaihtoesteillä (3 kappaletta radalla) ja laukka pyöri hyvin yllä. Korjattavaa voisi jäädä ainakin paikan hakemisen kanssa, sillä varsinkin keltaiselle pystylle ajauduttiin helposti liian lähelle, jolloin en päässyt hyppyihin mukaan.






Piat kielsi siniselle okserille aina kun lähestyttiin sitä kohti ensimmäistä kertaa radan aikana. Ensimmäisen radan aikana kieltäminen johtui omasta huonosta ohjaamisesta, mutta se saatiin korjattua uudella lähestymisellä esteelle. Toisen radan aikana Lotta sanoi kieltämisen johtuneen siitä, ettei Piatin askel sopinut esteelle. Sinisestä okserista päästiin eteenpäin aina ottamalla uuden lähestymisen, jolloin keskityin kunnolla ohjaamaan Piatin kulmaan ja lähestymään suoralla linjalla sujuvassa laukassa. Hieman harmittaa, kun en saanut tuota siniselle okserille lähestymistä korjattua niin, että sen olisi päässyt tulemaan sujuvasti osana toista rataa. Muuten radat sujuivat kuitenkin hyvin ilman ongelmia ja kokonaisuudessaan molemmat radat sujuivat hyvin.






Piat oli kiva koko tunnin ajan, vaikka korjattavaakin jäi. Mulla ei kuitenkaan ollut mitään hätää esteillä ja kahdesta kiellosta huolimatta selvittiin radoista läpi. Tunnista jäi hyvä fiilis ja Piat on mulle tosi hyvä esteratsu opettamaan luottamaan itseensä

- Melinda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti